15 błędów lidera

Polub i udostępnij:
fb-share-icon0

Czy lider to osoba idealna, pozbawiona wad? Z pewnością nie. Lider jest osobą, która podjęła decyzję, że chce przewodzić innym, pomimo swoich słabości i dzielić się tym, co w nim/niej najlepsze i bierze za to odpowiedzialność. Sukces lidera zależy od samoświadomości, akceptacji siebie i innych oraz nieustannej pracy nad sobą. To oczywiście nie oznacza, że nie będzie błędów i upadków.

Najważniejsze jest, aby lider miał autorefleksję i wyciągał wnioski ze swoich porażek. Dlatego warto przyjrzeć się sobie, szczególnie na początku roku i sprawdzić co robię dobrze jako lider, a co wymaga poprawy.  Poniżej podaję – moim zdaniem – 15 kluczowych błędów, które popełniają nawet dobrzy liderzy.

 

  1. Ignorowanie bezpieczeństwa psychologicznego w grupie

Każdy z nas chce być zrozumiany i wysłuchany, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Jeżeli lider nie tworzy bezpieczeństwa psychologicznego w zespole, którego fundamentem jest wzajemne zaufanie i współpraca, tworzy się przestrzeń do niezdrowej rywalizacji i nieszczerości we wzajemnych relacjach.  

To od lidera powinna wyjść chęć tworzenia takiego środowiska, w którym każdy będzie czuł się bezpiecznie, gdzie można wyrazić swoje pomysły i opinie, wyrazić swoje uczucia bez obawy przed wyśmianiem czy karą. Zespoły, które działają w ten sposób są bardziej zmotywowane, generują innowacyjne pomysły i podejmują lepsze decyzje. Jednak zmiana zaczyna się od lidera. To on/ona swoim przykładem zachęca do szczerości i otwartości. Czy jesteś takim liderem?

 

  1. Brak zasad grupowych

Trudno o zgodę i ponadprzeciętne wyniki w zespole, który nie wie według jakich zasad postępować. Chyba, że lider celowo podtrzymuje niejasność reguł i preferuje zarządzanie przez chaos lub konflikt. To przynosi jednak fatalne skutki i niszczy zarówno ludzi, jak i organizację. 

Dlatego warto, aby lider zainicjował dyskusję na temat zasad grupowych. Wiąże się to ze wspomnianym wyżej bezpieczeństwem psychologicznym. Można to zrobić, wykorzystując kilka pytań, na które odpowie każdy członek zespołu, bo dla każdego co innego się liczy we wzajemnych relacjach, np.:

  • „Na jakie zasady wewnątrz zespołu powinniśmy się umówić, abyś czuł/czuła się bezpiecznie?”
  • „Co jest dla Ciebie ważne w pracy zespołowej?”
  • „Co jeszcze?”
  • „Jakimi wartościami wg Ciebie powinniśmy się kierować?”
  • „A jakie zachowania w grupie są dla Ciebie absolutnie niedopuszczalne?”

Następnie warto spisać uzgodnione zasady i umieścić w widocznym miejscu lub przesłać każdemu z członków zespołu. Każda osoba może się również podpisać pod wspólnymi ustaleniami, do przestrzegania których się zobowiązuje.  

 

 

  1. Brak celów i planowania

Jako lider potrzebujesz najpierw planu na samego siebie – kim chcesz być, jakim liderem chcesz być, co chcesz osiągnąć i w jaki sposób tego dokonasz. Tak samo potrzebujesz jasnych celów i konkretnych panów działania dla Twojego zespołu. Nie mogą to być tylko „Twoje cele i plany” – ale wspólnie opracowana z zespołem wizja z planem wdrożenia.

 

„Jeżeli nie wiesz, do jakiego portu płyniesz, żaden wiatr nie będzie właściwy”. Seneka

 

Tutaj znów kluczowa jest współpraca w zespole. Ale równie ważna jest konsekwencja w dążeniu do celu, który został wspólnie opracowany i wzajemne podtrzymywanie motywacji. Nawet najpiękniejsze plany są niewiele warte, gdy nikt nie chce ich realizować.

 

  1. Ego lidera

Pycha jest największym grzechem lidera. Przekonanie, że jest ważniejszy, lepszy i że może więcej… Tymczasem lider niczego nie może dokonać, gdy nie ma wokół siebie ludzi, którym zależy na wspólnym dążeniu do celu.  

 

“Największą przeszkodą efektywnego przywództwa jest ludzkie ego; myślenie, że jesteś ważniejszy od tych, którym przewodzisz” Ken Blanchard

 

Ego lidera może mieć różne odcienie. Czasami manifestuje się bardzo zdecydowanie, gdy lider przypisuje sobie wszystkie sukcesy wypracowane przez zespół. Ego może mieć też bardziej subtelną formę, gdy ten, który przewodzi wykonuje zadania za innych członków zespołu, bo zrobi to „szybciej”, „dokładniej”, „lepiej” itp. W ten sposób nie zostawia przestrzeni na rozwój zawodowy i osobisty swojej załogi, bo najlepiej uczymy się na swoich błędach, kiedy mamy okazję poprawić czy zmodyfikować coś, co wcześniej nam nie wyszło.

Również nieumiejętność proszenia o pomoc może być przejawem ego lidera. Siła zespołu tkwi w jego różnorodności –  każdy z członków zespołu jest mistrzem w innej dziedzinie. Rolą lidera jest to zauważyć i rozwijać.

 

  1. Zmęczenie

Nawet najlepszy lider staje się kiepskim przywódcą, jeśli nie zadba o siebie i dorowadzi się do stanu wyczerpania. Wtedy ostrość widzenia spraw nie jest już tak dobra i łatwo popełnić błąd. Do tego dochodzi większa drażliwość i spadek empatii, czyli idealne warunki do tego, aby stracić panowanie nad sobą… Pamiętaj, że lidera poznajemy po jego reakcjach, w sytuacjach kryzysowych. Dlatego, aby nie przekroczyć swojej granicy, zadbaj o siebie. Tutaj z pomocą mogą przyjść wszystkie elementy budowania odporności psychicznej m.in. odpoczynek, aktywność fizyczna, relacje z innymi – nie samą pracą żyje człowiek 😉. Zresztą każdy z nas wie, co mu służy i czego warto robić więcej, aby nie zatracić się w pracy.

 

  1. Presja czasu i pośpiech

Presja czasu i pośpiech również nie są dobrymi doradcami. W takich sytuacjach również nietrudno o  błąd. Wielką sztuką jest zachować spokój i umiar, gdy wokół szaleje burza. Niestety bardzo często tracimy głowę wtedy, gdy jej najbardziej potrzebujemy…

 

  1. Brak uważności na to co dzieje się w zespole

Czasami w zespole dzieją się ważne rzeczy, a „zapracowany” lider ich nie dostrzega. Ktoś może potrzebować pomocy, nie tylko na polu zawodowym, ale też prywatnym. Zdarza się, że w zespole narastają złe emocje, a „zajęty” lider tego nie widzi, skupiając swoją uwagę jedynie na zadaniu, a nie na ludziach i towarzyszących im trudnościach.  

Dlatego tak ważne jest aktywne słuchanie, poświęcenie uwagi poszczególnym członkom zespołu. Empatia i „wychwytywanie” sygnałów są tutaj kluczowe, by zareagować na pojawiające się potrzeby.  

 

 

  1. Nieprzyjmowanie informacji zwrotnej

Lider może również nie dostrzegać lub nie przyjmować do wiadomości informacji zwrotnej na swój temat, która płynie od zespołu. Czasami są to subtelne sygnały, a czasami jasny i konkretny komunikat. Wszystko zależy od kultury organizacyjnej w firmie i przyjętych zasad w zespole. Jeżeli usłyszysz od zespołu coś, czego nie chciałbyś/nie chciałabyś usłyszeć – nie zaprzeczaj – wysłuchaj do końca i zastanów się czy nie mają racji i nie bierz tej sytuacji za złą monetę, gdyby im nie zależało na Tobie – nie powiedzieliby tego wprost.

 

  1. Syndrom grupowego myślenia

Członkowie zespołu, którzy znają się od lat i wiele razem przeszli, w pewnym momencie mogą  „myśleć tak samo”. Nie podważają wzajemnie swoich pomysłów, nie są krytyczni wobec siebie nawzajem, w związku z tym nie generują nowych pomysłów i rozwiązań, czyli nie idą do przodu. Co więcej nie przyjmują uwag i sugestii z zewnątrz od innych zespołów. Dlatego tak ważne jest, aby lider z jednej strony zachęcał swój zespół do innowacyjnych rozwiązań, a z drugiej inspirował do otwartej dyskusji i wyrażania odmiennych punktów widzenia.

 

  1. Brak samorozwoju

Lider, który nie dba o swój rozwój, nie doskonali się ani zawodowo, ani w zakresie rozwoju osobistego nie będzie dobrym liderem. Od tego, który przewodzi innym oczekujemy, że wspomoże radą, że będzie można na niego/na nią liczyć w trudnych chwilach i że będzie miał entuzjazm, nawet jeśli inni tracą nadzieję. Czy jest to możliwe, jeśli lider chce utrzymać jedynie swoja pozycję, nie dokształca się, nie szuka sposobów na to, aby być bardziej efektywnym i pomocnym dla swojego zespołu przywódcą?

 

 

  1. Brak samoświadomości

Również brak samoświadomości jest przeszkodą w byciu dobrym liderem. Przywódca, który wymaga od innych, powinien przede wszystkim wymagać od siebie. Dlatego tak ważna jest autorefleksja. Jeżeli jako lider nie znam swoich mocnych i słabych stron, to jak je zobaczę i będę wspierać u innych?

Jeżeli lider nie chce zobaczyć prawdy o samym sobie, to jak może prowadzić swój zespół?

 

  1. Brak połączenia ze swoimi wartościami/brak spójności

Wartości lidera łączą się samoświadomością i chęcią rozwoju. Lider powinien wiedzieć kim jest i do czego dąży, jakie są jego/jej wartości i deklarować je otwarcie, ponieważ wtedy otwiera serce przed zespołem. Dzięki temu członkowie zespołu również się otwierają i wszyscy budują bezpieczną przestrzeń do współpracy. Jednak, jeśli lider deklaruje pewne wartości, a potem postępuje wręcz odwrotnie, nie jest wiarygodny i traci autorytet. Takiemu człowiekowi zespół przestaje ufać.

 

  1. Tolerowanie toksycznych członków grupy

Nawet najlepszy zespół traci motywację i siłę do działania, gdy słyszy nieustannie komunikaty typu: „to bez sensu”, „tego się nie da”, „to się nie może udać”. Niestety czasami w zespołach są ludzie, którzy swoją postawą demotywują innych. Są też przypadki bardziej drastyczne, gdy ktoś działa na szkodę zespołu. Jeśli nie ma żadnej reakcji ze strony grupy ani lidera, sytuacja się pogarsza i spada morale. Wtedy lider powinien podjąć pierwsze kroki i przekazać informację zwrotną osobie/osobom, które nie stosują się do zasad zespołowych. Zawsze warto dać szansę drugiemu człowiekowi. Jednak gdy sytuacja nie zmienia się, a wręcz pogarsza – to lider jest osobą, która ma odwagę zrezygnować ze współpracy z „toksyczną osobą”, która negatywnie oddziałuje na funkcjonowanie zespołu i osiąganie wspólnych wyników. 

 

  1. Wpajanie błędnych przekonań „nie da się”…

Słowa mają moc. I w dużej mierze – to od lidera zależy czy ludziom będzie się „chciało chcieć”, czy lider zamiast „problemu” widzi „szansę”, czy generuje „trudności” czy szuka „rozwiązań”. Nie bez znaczenia jest również ego – niektórzy liderzy zawsze kibicują swojej drużynie w podjętych działaniach, inni torpedują pomysły, które nie są ich autorstwa. Ponadto lider może również bardziej lub mniej świadomie, przekazywać swoje własne przekonania ograniczające potencjał zespołu. Dlatego tak ważna jest samoświadomość i autorefleksja lidera, aby zastanowił się w jakim stopniu przyczynia się do spadku motywacji w zespole.  

Zatrzymaj się i pomyśl, czy jesteś liderem zachęcającym do podejmowania nowych, innowacyjnych działań. I czy potrafisz dmuchnąć w skrzydła współpracownikom, by polecieli wyżej lub dalej?  

 

  1. Niedocenianie zespołu

Gdy lider wkracza jedynie w sytuacjach kryzysowych, kiedy np. coś poszło nie tak lub gdy zwraca uwagę na zespół tylko wtedy, gdy ktoś popełnił błąd – powoduje brak motywacji i zniechęca do działania. Sztuką jest dostrzegać małe rzeczy, sukcesy i starania poszczególnych członków zespołu. Dlatego będąc liderem doceniaj, dawaj pozytywną informację zwrotną, chwal, dodawaj skrzydeł, dziękuj na co dzień, a nie od święta – i pokaż, że Ci zależy i że masz serce. Co więcej, jeśli wprowadzisz te zasady i dasz dobry przykład  –  zauważysz, że zespół działa w ten sam sposób, nawet jeśli Cię nie ma w pobliżu…

Powodzenia 🙂

 

Magdalena Binkiewicz
absolwentka socjologii, HR Manager, coach, trener, Turkusowa Liderka
Życiowe motto: “Ludzie są jak kwiaty – stworzeni do tego, aby się rozwijać” Andre Liege 

 

we współpracy z firmą Rozwiń skrzydła – doradztwo zawodowe i szkolenia w ramach projektu Inspiracja jest kobietą! 😊

 

 

 

Wspólnie bardzo dziękujemy za Twój czas i uprzejmie prosimy o:

  • zostawienie swojego komentarza, łapki, abyśmy wiedziały, że nie piszemy „do szuflady”, że będziesz chciała do nas wpadać, że to co proponujemy jest Tobie również bliskie,
  • odwiedzenie nas na Instagramie i Facebooku, aby poznawać nas i naszą pracę jeszcze bliżej,
  • podanie dalej, aby inne osoby dowiedziały się o tym, co Ciebie poruszyło, zastanowiło, zaskoczyło czy wzbogaciło i również miały szansę z tego skorzystać.

Z uściskami,
Ania i Agnieszka 🙂

Komentarze z Facebook

Dodaj opinię poprzez Facebook