Rozwiń Skrzydła

Po co liderowi empatia?

Empatia to umiejętność wczuwania się w stan wewnętrzny drugiej osoby i spojrzenia na daną  sytuację z jej perspektywy, czyli przysłowiowe „wejście w buty” drugiego człowieka. O empatii mówimy często w kontekście relacji rodzinnych, więzi z partnerami i dziećmi, czy relacji z przyjaciółmi. 

A jak to jest w biznesie? „Nie możesz być liderem, jeśli nie umiesz przyjąć frustracji współpracowników. Osoba, która przychodzi do Ciebie, po rozmowie z Tobą powinna poczuć się lepszym człowiekiem” – usłyszałam kiedyś na szkoleniu od coacha z zagranicy. Pomyślałam: „mocne”, czyli jeszcze dużo pracy przede mną. Jak to zrobić?

 

„Liderzy, którzy nie słuchają, ostatecznie będą otoczeni ludźmi, którzy nie mają nic do powiedzenia” Andy Stanley

 

Przede wszystkim jeśli współpracownicy przychodzą do Ciebie i mówią co ich boli lub denerwuje, gdy dzielą się tym, co dla nich trudne – to dobry znak, który pokazuje, że mają do Ciebie zaufanie i nie boją się odkryć przed Tobą swoich emocji. Aby tak się stało, niezbędne jest bezpieczeństwo psychologiczne w zespole, czyli budowanie przestrzeni zaufania i współpracy, gdzie każdy głos jest wysłuchany bez obawy przed krytyką. Za budowanie tej przestrzeni odpowiedzialny jest Lider.

 

 

Zatem, gdy są odpowiednie warunki do dzielenia się swoimi przeżyciami i odczuciami, kolejnym wyzwaniem jest empatyczna komunikacja. Brzmi świetnie, ale jak ją stosować na co dzień, gdy będąc liderem masz mnóstwo rzeczy „na głowie”, również doświadczasz swoich frustracji i problemów, a współpracownicy przychodzą do Ciebie, licząc na Twoje wsparcie?

Chciałabym podzielić się dwoma sposobami, które moim zdaniem są wstępem do praktykowania empatii. 

1. Ciekawość

Zanim zareagujesz i odpowiesz – zastanów się co kryje się za tym zachowaniem? Co tam jest? Wymaga to zrobienia „kroku w tył”, nieuleganiu emocjom i przełączeniu się na „tryb zainteresowania”, zamiast wyrażania swojej opinii. Zabieg okazuje się praktyczny, bo będąc autentycznie ciekawym, nie możesz być w tym samym czasie zdenerwowany.

Dlatego najpierw warto złapać tę perspektywę, a potem dopiero przejść do zadawania pytań, które są wstępem do rozmowy i zaproszeniem do świata współpracownika, który do Ciebie przyszedł. 

Gdy poznajemy motywy postępowania, to znaczy myśli, przekonania, intencje, wtedy łatwiej nam włączyć empatię, czyli wczuć się w sytuację drugiej osoby i przejść na głębszy poziom komunikacji. Oczywiście niezbędne są tutaj aktywne metody słuchania i włączanie rozmówcy w znalezienie najlepszych sposobów na rozwiązanie sytuacji, czyli budowanie poczucia sprawczości.

 

„Wdzięczność wychodzi poza „moje” i „twoje” i dotyka prawdy, że całe życie jest czystym darem”  Henri J. M. Nouwen

 

2. Wdzięczność

Może być również czynnikiem, który ułatwi Ci empatyczne podejście do Twoich współpracowników. Gdy ktoś przyjdzie do Ciebie z problemem lub widzisz już „od progu”, że jest zdenerwowany, zanim zaczniesz zadawać pytania – czyli włączysz ciekawość ? – przypomnij sobie za co jesteś tej osobie wdzięczny, co wnosi do zespołu, które cechy są szczególnie wartościowe i dopiero wtedy przejdź do działania.

Praktykowanie wdzięczności jest procesem i warto ją stosować na co dzień, nie dopiero, gdy pojawia się sytuacja trudna. Ale to jest temat na inny artykuł ?

Czy  zastosowanie ciekawości i wdzięczności, by być bardziej empatycznym liderem jest łatwe? Nie. Wymaga bowiem wiele pracy nad sobą ze strony lidera. Jednak korzyści są ogromne. Przede wszystkim zmienia się atmosfera w zespole i umacnia wzajemne zaufanie, zarówno do lidera, jak i między członkami zespołu, a to przekłada się na efektywną współpracę i osiąganie wyników.

 

 

Poza tym liderzy, którzy praktykują ciekawość lepiej dostosowują się do zmiennej rzeczywistości, podejmują lepsze decyzje i są bardziej efektywni, a także pozytywnie wpływają na zespół, dając dobry przykład.

Natomiast praktykowanie wdzięczności przekłada się bezpośrednio między innymi na większe poczucie szczęścia, stabilność i odporność psychiczną, czy mniejsze ryzyko wypalenia zawodowego. 

Dziś w sytuacji niejednoznaczności i „nowej normalności”, w zespołach rozproszonych, szczególnie potrzebujemy liderów z sercem, którzy będą empatycznie słuchać i zachęcać do tego innych.

Czy widzisz w tym wartość?

Z pozdrowieniami,

 

Magdalena Binkiewicz
absolwentka socjologii, HR Manager, coach, trener, Turkusowa Liderka
Życiowe motto: “Ludzie są jak kwiaty – stworzeni do tego, aby się rozwijać” Andre Liege 

 

we współpracy z firmą Rozwiń skrzydła – doradztwo zawodowe i szkolenia w ramach projektu Inspiracja jest kobietą! ?

 

 

 

Wspólnie bardzo dziękujemy za Twój czas i uprzejmie prosimy o:

  • zostawienie swojego komentarza, łapki, abyśmy wiedziały, że nie piszemy „do szuflady”, że będziesz chciała do nas wpadać, że to co proponujemy jest Tobie również bliskie,
  • odwiedzenie nas na Instagramie i Facebooku, aby poznawać nas i naszą pracę jeszcze bliżej,
  • podanie dalej, aby inne osoby dowiedziały się o tym, co Ciebie poruszyło, zastanowiło, zaskoczyło czy wzbogaciło i również miały szansę z tego skorzystać.

Z uściskami,
Ania i Agnieszka 🙂

Komentarze z Facebook

2 thoughts on “Po co liderowi empatia?”

zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *